Nieuws

Smappee EV Wall | Certipower | Slim laden

Laadpalen bij nieuwbouw

Wist je dat laadpalen bij nieuwbouw binnenkort niet langer optioneel, maar wel verplicht zijn? Zowel bij grotere nieuwbouw- als renovatieprojecten moeten nu al laadpunten voor elektrische wagens voorzien zijn. De aansluitingen moeten dus klaarliggen om in een volgende fase laadpalen te voorzien.

Schone energie voor alle Europeanen

Sinds 11 maart 2021 geldt bovenstaande verplichting voor parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen in Vlaanderen. Vanaf 2025 zal ook voor bestaande niet-residentiële gebouwen deze regel ingevoerd worden. Dit kadert in het Europese plan ‘Schone energie voor alle Europeanen’ dat elektrisch rijden aantrekkelijker wil maken. Volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is het dan ook nodig om de publieke laadpalen aan te vullen met laadpalen op privéterreinen. Vandaar dat laadpalen bij nieuwbouw de norm moeten worden. “Als we de Vlaming de overstap willen laten maken naar zero-emissievoertuigen, moeten we garanderen dat die wagens op voldoende en goed gelegen plaatsen opgeladen kunnen worden”, zegt minister Demir daarover in een interview in De Tijd. “Met deze beslissing garanderen we dat er de komende jaren veel laadpunten bijkomen in private parkings.”

Niet van toepassing op je oprit

Let wel: de beslissing van de Vlaamse regering is voorlopig enkel van toepassing op residentiële gebouwen die nieuw worden gebouwd of gerenoveerd én die minstens twee parkeerplaatsen hebben. Appartementsgebouwen bijvoorbeeld. De oprit van een woning wordt niet als parkeerplaats beschouwd en blijft dus buiten schot.

Nieuwe of gerenoveerde niet-residentiële gebouwen die over meer dan tien parkeerplaatsen beschikken, moeten minstens twee oplaadpunten voorzien volgens de nieuwe regels. Ook moet er al geanticipeerd worden op toekomstige uitbreiding, waardoor op termijn 25 procent van de parkeerplaatsen over een oplaadpunt moet beschikken.

Forse boetes bij overtredingen

Voor bestaande gebouwen is het voorlopig nog niet verplicht om laadpalen te voorzien, maar daar wordt op 1 januari 2025 verandering in gebracht. Niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen zullen dan ook minstens twee oplaadpunten moeten voorzien.

Wie zich binnenkort aan een bouwproject waagt, kan zich alvast best informeren over de de geldende wetgeving. Wie bijvoorbeeld geen laadpalen bij nieuwbouw voorziet, of te weinig oplaadpunten volgens het aantal parkeerplaatsen, riskeert namelijk forse boetes. Per ontbrekend laadpunt wordt een boete van 2.000 euro aangerekend. Een parkeerplaats die niet voorbereid is op een toekomstige installatie, terwijl dat wel zou moeten, kost je voortaan 1.000 euro.

Vermijd boetes, reken op Certipower

Als expert in laadpalen zijn we bij Certipower steeds op de hoogte van de huidige regels. Je kan dus steeds een beroep doen op ons advies om hoge boetes te vermijden. Zowel voor kwalitatieve thuisladers als laadpalen op kantoor helpen we je graag verder. Dus ook laadpalen bij nieuwbouw of renovaties vormen voor ons geen probleem. Als distributeur van Smappee hebben we sowieso de ideale laadpaal voor je project.

Certipower plaatst en onderhoudt laadpalen in heel Vlaanderen. Wil je meer weten over onze verschillende producten of service? Neem dan vrijblijvend contact op.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwbrief/Abonnez-vous à notre lettre d'informations.

Volg ons op social media