Nieuws

Op reis met een elektrische wagen

Uitgetest: onze collega trok op reis met een elektrische wagen

Het lijkt een twijfelpunt bij veel mensen die de overstap naar elektrisch rijden overwegen: kan je nog wel op reis met een elektrische wagen? En moet je niet té vaak stoppen om de wagen op te laden? Zeker na de kritiek van Volkswagen-baas Herbert Driess flakkerde die discussie weer op.

Onze collega Geert Degroote besloot de proef op de som te nemen en trok voor het eerst op reis met een elektrische wagen. De tocht vanuit Veurne ging richting de Vendée in Frankrijk, goed voor een enkele rit van circa 750 kilometer. Bon voyage!

Alternatieve route zonder Parijs

Vooraf had Geert de beschikbare snelladers goed in kaart gebracht: er waren goedgelegen Ionity-snelladers beschikbaar in La Baie de Somme (170 kilometer van Veurne) en in Parcé-sur-Sarthe, 365 kilometer verder en zowat 222 kilometer van de uiteindelijke bestemming. Bij een tocht over Parijs zouden er overigens meer snelladers beschikbaar zijn, maar dat zou dan weer een grotere drukte op de weg met zich meebrengen. Het bleef dus bij de alternatieve route, zonder hoofdstad.

Om alle specificaties mee te geven: deze reis met een elektrische wagen werd uitgevoerd met een Polestar 2, goed voor een normaal verbruik van 21 kWh per honderd kilometer snelwegverkeer en een batterij van 77 kWh. Nu was er echter een wat hoger verbruik van 25 à 30 kWh door de vier inzittenden, bagage voor negen dagen én vier fietsen op de trekhaak.

Voordelig tarief bij het opladen onderweg

Aangekomen op de eerste stop waren er vier Ionity-chargers. Allen waren bezet en er stonden twee wachtenden voor, al betekende dit amper een kwartiertje wachten. In 20 minuten werd 42 kWh geladen. Dat was voldoende, want er was een stop in Rouen voorzien waar er gratis publiek kon geladen worden. ’s Nachts kon de wagen bijgevolg volledig opgeladen worden. De stop kostte overigens 7,25 euro, dankzij het voordeeltarief Plugsurfing van Polestar en Ionity.

Ook bij de volgende Ionity-snelladers waren er vier laders, hier weliswaar meteen beschikbaar. Aangezien het verbruik een stuk lager lag dan verwacht, werd de snelheid onderweg opgebouwd tot circa 115 kilometer per uur. Zo werd het laadstation gehaald met een bereik van 10 procent. Tijdens de lunch – goed voor een stop van welgeteld 47 minuten – werd 60 kWh geladen. Zo kwamen we weer aan een totaal van 88 procent en een rekening van 13,34 euro.

De bestemming in de Vendée wordt uiteindelijk gehaald met 14 procent bereik over, met een snelheid rond de 115 kilometer per uur. Het ene laadpunt in het dorp zelf bleek helaas defect, waardoor er moest geladen worden in het dorp drie kilometer verderop. De vroege vogels in het gezin kregen dus de opdracht om de auto ’s ochtends op te pikken met de fiets, goed om meteen helemaal wakker te worden.

Na een aantal plaatselijke bezoeken tijdens de negendaagse vakantie werd de auto nog een paar keer ’s nachts opgeladen in het naburige dorp. Dit verliep vlekkeloos én kosteloos, voor een totaal van 213 kWh.

Terugkeer op donkerrode zaterdag

Waar de heenrit enorm vlot verliep, werd er teruggekeerd op een donkerrode zaterdag met véél verkeer. Het doel was om ook nu een tussenstop te maken in Bayeux en een bezoekje te brengen aan de Mont Saint-Michel.

De drukte vertaalde zich ook aan het laadstation in Rennes, bij TotalEnergies (na 212 kilometer). Er was één snellader van 175 kW en één snellader van 50 kW. De ene lader bleek echter stuk, er was nog een bereik van 20 procent over én er stonden vier wachtenden voor. Dat zou een wachttijd van ongeveer vier uur opleveren. Mits een omweg van een halfuurtje was er een Ionity-charger beschikbaar in Kergoët. Er werd besloten om hier te lunchen en in 44 minuten 60 kWh te laden. Goed voor een rekening van 12,47 euro. In Kergoët waren de vier laders overigens wel meteen beschikbaar.

De opgeladen capaciteit was voldoende om via de Mont Saint-Michel naar Bayeux te rijden en ’s nachts publiek vol te laden in Bayeux. De volgende dag ging het nog naar het historische Omaha Beach en vervolgens nog 482 kilometer naar Veurne. Onderweg werd gebruik gemaakt van de Ionity Bolleville Est (43,6 kWh, 9,57 euro en 34 minuten) en de Ionity Baie de Somme (37,38 kWh, 8,12 eur en 29 minuten). Telkens waren er meteen laders beschikbaar zonder enige wachttijd.

Conclusie: geslaagde test, amper één keer moeten wachten

Hoewel ook onze collega Geert Degroote een tikkeltje nerveus aan zijn trip begon, is de reis met een elektrische wagen een grote meevaller geworden. “Je moet wat plannen en de eerste keer ben je daar wellicht wat zenuwachtiger voor dan de volgende keren”, klinkt het. “Zelf was ik voorheen voorstander om direct door te rijden en zo kort mogelijk te stoppen. Het is een aanpassing, maar best een aangename. Zeker mijn vrouw en kinderen waren net erg blij met de tussenstops en rustige tankstops.”

Met de stelling van Volkswagen-topman Herbert Driess over Ionity is Geert het dan ook helemaal niet eens. “In totaal heb ik meer dan 2000 kilometer gereden en voorlopig heeft dit mij 60 euro aan elektriciteit gekost. Op dit ogenblik toch een van de voordelen van elektrisch rijden. Bovendien werken de snelladers van Ionity goed, werden ze veel gebruikt en heb ik in alle laadbeurten maar één keer moeten wachten. Ik weet dus niet of het zonder Ionity zomaar zou gelukt zijn.”

 

 

 

 

Op reis met een elektrische wagen

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwbrief/Abonnez-vous à notre lettre d'informations.

Volg ons op social media