Nieuws

Nieuwe premie voor aankoop elektrische wagen

In de Septemberverklaring heeft de Vlaamse regering aangekondigd dat er een premie tot 5.000 euro beschikbaar zal zijn voor wie in 2024 een nieuwe of tweedehandse elektrische auto aanschaft. Deze stimuleringsmaatregel is bedoeld om particulieren en andere doelgroepen aan te moedigen om over te stappen op elektrisch rijden. De premie is van toepassing op ongeveer dertig modellen in het lagere prijssegment, met een kostprijs inclusief btw van minder dan 40.000 euro.

Voor degenen die in 2024 een nieuwe elektrische auto aanschaffen, bedraagt de premie 5.000 euro. In 2025 zal dit bedrag dalen tot 4.000 euro, en in 2026 tot 3.000 euro. Ook kopers van tweedehands elektrische auto’s kunnen profiteren van deze steunmaatregel, waarbij de premie varieert van 3.000 euro in 2024 tot 2.000 euro in 2026. De totale kost van deze stimulans voor elektrische voertuigen bedraagt volgend jaar 20 miljoen euro.

Het doel van deze subsidie is om mensen zonder bedrijfswagen aan te moedigen om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Momenteel gaat minder dan 10% van de verkochte elektrische auto’s naar particulieren. Naast particulieren kunnen ook non-profitorganisaties en aanbieders van gedeelde mobiliteit gebruikmaken van deze premie.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters benadrukt dat de afname van de premie in de komende jaren is ingepland om in lijn te zijn met de verwachte prijsdaling van elektrische voertuigen, vooral wanneer de tweedehandsmarkt groeit. Om fraude te voorkomen, is er een voorwaarde dat ontvangers van de premie de elektrische auto niet binnen drie jaar mogen doorverkopen.

Op dit moment zijn er in België 25 elektrische auto’s beschikbaar met een instapprijs van minder dan 40.000 euro. Het gaat hier voornamelijk om de kleine stadsauto’s en enkele SUV-modellen. De premie zal een aanzienlijke impact hebben op de prijs van elektrische auto’s. Bijvoorbeeld de elektrische Dacia Spring is nu verkrijgbaar vanaf 20.990 euro, waarvan Vlaanderen bijna een kwart van de kosten op zich neemt.

Hoewel elektrische auto’s een groeiende aanwezigheid hebben op de Vlaamse wegen, komt deze groei voornamelijk door de bedrijfswagenmarkt, waar het fiscale beleid snel verschuift naar elektrische voertuigen. Toch blijft de acceptatie bij particulieren nog laag vanwege de hoge aanschafprijs en de beperkte actieradius van goedkopere modellen.

Geen premie voor zonnepanelen

Opmerkelijk is dat Vlaanderen ook heeft besloten om de subsidies voor zonnepanelen vervroegd stop te zetten. Hoewel de overheid momenteel 750 euro per installatie biedt, zal dit bedrag begin 2024 dalen tot 375 euro. De premie wordt echter al op 1 januari stopgezet, wat een besparing van 50 miljoen euro oplevert. Minister van Energie Zuhal Demir benadrukt dat investeringen in zonnepanelen rendabel zijn zonder overheidsondersteuning, volgens een analyse van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). De capaciteit aan zonnepanelen in Vlaanderen is het afgelopen jaar gestegen van 4.497 naar 5.543 megawatt (MW).

Bovendien heeft Vlaanderen besloten om de premie voor sloop- en heropbouw structureel te verlengen als reactie op de federale btw-verhoging. Ook blijven de renovatiepremies constant voor de laagste en middelste inkomenscategorieën, in tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen om het steunpercentage in 2024 te verlagen voor investeringen in isolatie, ramen en deuren, of een warmtepomp.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwbrief/Abonnez-vous à notre lettre d'informations.

Volg ons op social media