Nieuws

Alpitronic Hypercharger | Certipower | Slimme laadpalen

Nieuw capaciteitstarief op komst: vermijd domme laadpalen

“Wie thuis een ‘domme’ laadpaal heeft, betaalt het gelag.” In De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg wonden ze er de voorbije week geen doekjes om. Het nieuwe capaciteitstarief zal straks een belangrijke impact hebben en dus is een slimme laadpaal meer dan ooit noodzakelijk voor wie elektrisch rijdt.

Wat is het capaciteitstarief precies?

Voor wie niet vertrouwd is met het nieuwe capaciteitstarief, leggen we de veranderingen eerst even kort uit. Terwijl het vroeger je totale verbruik was dat de distributietarieven bepaalde, gebeurt dat vanaf 1 januari 2023 op basis van je capaciteitsverbruik. Elke maand wordt het kwartier waarin je verbruik het hoogste piekt namelijk geregistreerd. Op basis van die maandelijkse pieken wordt vervolgens een jaargemiddelde berekend. Dit alles kan uiteraard alleen als je een digitale meter hebt.

Voor wie nog een klassieke meter heeft, is het netbeheerder Fluvius die weet wanneer het verbruik piekt. In dat geval wordt het capaciteitsverbruik standaard op 2,5 kilowatt (kW) geplaatst. Experts zijn het erover eens dat erg kleine verbruikers de klos dreigen te worden, net als mensen die een ‘domme’ laadpaal combineren met een digitale meter.

Wie zich wil voorbereiden op het capaciteitstarief kan via het portaal ‘Mijn Fluvius’ al de piekmomenten van het afgelopen jaar raadplegen. Die hebben nog geen impact op de factuur, maar geven wel belangrijke inzichten. Daarnaast is er ook een handige simulator voorzien op de website van de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG), waar je verschillende scenario’s kan uittesten.

Het groeiend belang van slimme laadpalen

Wie vertrouwd is met het aanbod van Certipower, weet dat wij al langer inzetten op slimme laadpalen en laadoplossingen. Dat houdt in dat je laadpaal automatisch energiepieken vermijdt en je wagen oplaadt op de goedkoopste momenten. Met de invoering van het capaciteitstarief wordt deze intelligente sturing van het laadproces nóg veel belangrijker.

De Mediahuis-kranten schetsten al even een concrete situatie. Een koppel met een elektrische wagen en een (domme) laadpaal dat nog een klassieke meter heeft, ziet de nettarieven in hun simulatie met 12,3 procent dalen. Van 650 naar 570 euro. Hebben ze echter een digitale meter – die weldra voor iedereen verplicht is – dan stijgt het nettarief met liefst 38,8 procent. Van 650 naar 902 euro dus.

In de simulatie werd de digitale meter ook gecombineerd met een slimme laadpaal, zoals we ook met Certipower installeren. Die laadpaal spreidt het verbruik en zorgt voor een daling van de factuur. In deze situatieschets zou de factuur van 650 naar 462 euro dalen. Iets meer dan de helft van wat je betaalt als je voor een ‘domme’ laadpaal kiest.

Verschil tussen slimme en domme laadpalen

Een slimme laadpaal vermindert het vermogen wanneer de woning elektriciteit gebruikt. Dat betekent een veel lagere belasting van het net, lagere pieken en dus een gunstiger capaciteitstarief. Domme laadpalen daarentegen laten geen spreiding toe laden maximaal op, ook wanneer er al verbruik is in het gebouw. Ook belangrijk om weten, is het feit dat de digitale meter vanaf 2025 niet meer geweigerd kan worden. De combinatie van een slimme laadpaal en digitale meter is dan ook veruit de meest voordelige optie.

Een kleine kanttekening bij het nieuwe capaciteitstarief, is het feit dat mensen met een sociaal tarief niet onder de nieuwe regel vallen. Bovendien loopt er momenteel nog een procedure van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) tegen de invoering, nadat er eerder al tweemaal voor uitstel werd gezorgd. To be continued …

Wil jij anticiperen op het capaciteitstarief en voor een slimme laadoplossing kiezen? Certipower informeert je graag over de ideale installatie voor jouw situatie. Neem dus gerust contact op voor een afspraak.

Lees ook deze artikels over slimme laadpalen:

 

 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwbrief/Abonnez-vous à notre lettre d'informations.

Volg ons op social media